اهداف دوره راهنمایی

 

                          اهداف دوره راهنمایی تحصیلی

 

نمونه سوالات مسابقه علمي دانش آموزان

تسلیت

بودجه بندی آزمون علمی دانش آموزان دوره راهنمايی تحصيلی

چگونه با همسر خود دوست باشیم؟

روابط عمومي معاونت آموزش متوسطه: زن نعمتی خدایی است و بر توست که او را گرامی بداری و با او مهربانی کنی. باید زن و شوهر یک تن واحد باشند که این پیوند و دوستی هیچ‏گاه گسستنی نباشد.


چگونه با همسر خود دوست باشیم؟
خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: زن نعمتی خدایی است و بر توست که او را گرامی بداری و با او مهربانی کنی. باید زن و شوهر یک تن واحد باشند که این پیوند و دوستی هیچ‏گاه گسستنی نباشد.

پیامبر اکرم اسلام (ص) می‏فرماید: «کسی که همسری بر می‎گزیند باید بزرگش بدارد». در حقیقت احترام نسبت به همسر او را در روابط خود با شوی خویش موفق می‎گرداند و هرگاه مردی به همسر خود احترام بگذارد پیوند میان آنها پیوند محبت و دوستی خواهد بود. این جزء نهاد زن است که می‎خواهد از سوی همسر خود مورد حمایت باشد و اگر شوهرش به او فهماند که دوستش دارد و برای او احترام قائل است او نیز به سهم خود خواهد کوشید به همسرش احترام بگذارد تا بدین ترتیب حمایت او را پاس داشته باشد.

این خطاست که برخی از مردها همسر خود را تنها وسیله کامجویی بداند یا او را خدمتگزار به شمار آورد و سخن گفتنش با او به شیوه دستور دادن باشد باید کوشید در همه مسائلی که برای شما و همسرتان مهم است با او به رایزنی بپردازید و اگر مخالفتی هم بود همراه با احترام باشد، زیرا مشورت شما با او احترامی است به اندیشه او و گویی با این کار خود موقعیتی را برای او در نظر گرفته‏اید که می‎توانید روی آن حساب کنید.

مشورت انسان با همسرش موجب می‎شود که رفته رفته او به یک انسان اندیشمند، دانا و مدبر تبدیل شود. از همین جهت است که مرد باید دوست همسر خود باشد نه فقط شوی او چنانکه همسر نیز باید بکوشد دوست شوی خود باشد و در غیر این‏صورت هریک از دوطرف در رابطه با طرف دیگر، خود را در بن بست خواهد یافت و پیوند آن دو به پیوندی مکانیکی و بیولوژیک تبدیل خواهد شد که ادامه‏ای نخواهد داشت.

نباید کلمات گزنده و برخاسته از بی احترامی بر روابط زناشویی حاکم شود زیرا چنین چیزی از یک قانون ناشی می‎شود که عبارت است از نبودن دوستی میان زن و شوهر. خداوند می‎فرماید:« و میان شما دوستی و مهربانی نهاد». (سوره روم آیه 20)

افشاندن محبت و دوستی در فضای خانواده هم مسئولیت زن است و هم مسئولیت شوهر و نباید منتظر بمانند محبت از آسمان برای آن دو نازل شود.

همدیگر را صادقانه تحسین و تمجید کنید

وظیفه مرد در برابر زن و وظیفه زن در برابر مرد آن است که صادقانه از یکدیگر تمجید کنند و به یکدیگر اعتماد به نفس دهند. تلاش زن برای همسرش است و به هر کاری که می‎پردازد خواه اموری که در رابطه با شوهر است یا پوشیدن لباس و زینت آلات همگی برای شوهر است و اگر شوهری از این امور قدردانی کند در حقیقت از اموری قدردانی کرده که در مرحله اول برای خود او صورت پذیرفته است. پس چرا نباید از او تمجید کند و او را صادقانه تحسین کند.

همسر انسان اگر کار شایسته‏ای انجام داد شوهر باید خود را موظف بداند که از وی قدردانی به عمل آورد. مرد با خودداری از تمجید کانون خانوادگی را متلاشی می‎کند در حالی که قدردانی سلاحی است که مرد با آن می‎تواند همسر خود را به هر جهتی که می‎خواهد سوق دهد و با نادیده گرفتن بدی‎ها و ترک سرزنش و تشویق به کارهای خوب می‎تواند علاقه به کارهای خوب و پرداختن به اعمال شایسته را در او رشد دهد. زن بر حسب حساسیت خود تشویق را دریافت می‎کند و آن را به دست فراموشی نمی‏سپارد و می‎کوشد کارهایی انجام دهد که مستحق تمجید بیشتر باشد.

بنابراین باید آموخت که چگونه به مناسبت‏های مختلف صادقانه قدردانی کرد. زن وظیفه ندارد کارهایی از قبیل نظافت منزل و آشپزی را انجام دهد ولی با این وجود بدون هیچ بهایی این امور را به انجام می‎رساند پس چرا نباید قدر او را دانست. تمجید و تشویق زن از شوهر او را به یک قهرمان تبدیل می‎کند تا آنجا که گفته شده در ورای هر مرد بزرگی زن او قرار دارد چنانکه در ورای هر مرد شکست‏خورده‏ای نیز همسر او دیده می‎شود.

امام زین العابدین(ع) می‏فرماید: حق زن تو بر آن است که بدانی خداوند عزوجل او را موجب انس و آرامش تو قرار داده است.(بحارالانوار ج71 ص 5). پس زن نعمتی خدایی است و بر توست که او را گرامی بداری و با او مهربانی کنی.

دوری از انتقادات گزنده

بسیاری از اوقات انتقاد گزنده موجب بروز عدم هماهنگی همیشگی میان زن و شوهر می‏شود و اگر می‎خواهیم خانه ما مرکز آرامش و راحتی باشد و بوی خوش محبت و تشویق و اخلاص به مشام برسد زن و شوهر باید از انتقاد گزنده از یکدیگر خودداری کنند و پسندیده نیست که زن و شوهر همیشه در مقابل اشتباهات یکدیگر خود را به کوری بزنند بلکه پسندیده است که اشتباهات خود را بزرگ نکنند و پیوسته از انتقادهای گزنده دوری کنند و به خشونت توسل نجویند.

امام صادق (ع) می‏فرماید: مرد در رابطه با زن ناگزیر از سه امر است: 1- موافقت: در زندگی نخواهید توانست با زور قلبی را جذب خود کنید بلکه با همراهی قلب همسر خود را جلب می‎کنید چنانکه مخالفت، مخالفت به دنبال دارد و این همان سنت الهی در میان انسان‏هاست؛ 2- خوش اخلاقی همسر و دلجویی از او با خوشرویی؛ 3- تنگ نگرفتن بر همسر: مرد هرچه می‎تواند باید در خوراک و پوشاک و نظایر آن بر همسر خود تنگ نگیرد زیرا در روابط خود با همسر گریزی جز این ندارد. این وظیفه شوهر است در برابر زن، ولی وظیفه زن در برابر شوهر چگونه است؟ پیامبر اکرم(ص) می‎فرماید: هر زنی که با شوهر خود مهربانی نکند و او را به کارهایی که از استطاعتش خارج است و تاب تحمل آن را ندارد وادار سازد هیچ حسنه‏ای از او پذیرفته نمی‏شود و خداوند با خشم ملاقاتش می‎کند.

زن و شوهر دو موجود متفاوت هستند و هر یک باید بگذارند شریک زندگی بنابر طبیعت خود رفتار کند و تفاوت‎های فردی و جنسیتی یکدیگر را متوجه باشند برای مثال: بعضی از مردها با خواندن کتاب یا روزنامه و .... احساس آرامش می‏کنند و برخی از زنان به غذا یا لباس و... خاصی علاقه دارند و نباید به یکدیگر معترض باشند تحت هیچ شرایطی یکدیگر را نباید تنها بگذارند و همیشه و در همه جا پشتیبان یکدیگر باید باشند و از امور پیش پا افتاده و بی اهمیت باید خودداری کنند.

به علائق و سلایق یکدیگر باید احترام بگذارند به نیازهای جنسی، روانی و عاطفی یکدیگر باید آگاهی داشته و ربطه هردو نباید صرفاً مکانیکی باشد که سرانجام به تنفر و کینه و جدایی بینجامد بلکه روابط باید بر اساس عشق و محبت و فداکاری و شناخت روحیات دو طرف باشد و درواقع باید زن و شوهر یک تن واحد باشند که این پیوند و دوستی هیچ‏گاه گسستنی نیست.

امتحانات

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در خصوص نحوه برگزاری امتحانات مقطع راهنمایی بیان کرد: امسال که پایه اول راهنمایی نداشتیم و در پایه دوم و سوم راهنمایی نیز نحوه ارزیابی به صورت تلفیقی شامل نمرات کلاسی، فعالیت‌هایی که دانش‌آموز در کلاس انجام می‌دهد و نمره کتبی امتحان است.

محرم


محرم+روز سوم

عصر عاشورا كه دشمنان براى غارت به خیمه‏ها ریختند، آنجا در مجموع 23 كودك از اهل بیت‏علیهم السلام را یافتند. به عمر سعد گزارش دادند كه این 23 كودك بر اثر شدّت تشنگى در خطر مرگ هستند. وى اجازه داد به آنها آب بدهند. وقتى نوبت به حضرت رقیّه‏(علیها السلام) رسید، آن حضرت، ظرف آب را گرفت و دوان دوان به سوى قتلگاه حركت كرد

چرا دانش آموزان درس را فراموش می کنند؟

سیاری از دانش آموزان از اینکه درس ها را فراموش می کنند گله مند هستند.

اما چرا آنها درسهایی را که ادعا می کنند یاد گرفته اند فراموش می کنند؟

آیا آنها قدرت و توانایی لازم را برای یادگیری ندارند؟

چگونه می شود آنها فراموشی خود را به حداقل برسانند؟

از آنجاینکه حافظه انسان درگیر یادگیری و به خاطر سپردن مطالب است. در واقع فراموشی هم به حافظه انسان مرتبط است، نخست کمی درمورد حافظه صحبت می کنیم سپس به نحوه مطاله درست که منجر به فراموشی نشود می پردازیم.

 یک برداشت عامیانه حافظه را مخزنی تصور می کندکه اطلاعات آنجا ریخته شده و نگهداری میشود و در مواقع لزوم اطلاعات استخراج شده و یادآوری می شود.

 از نظر علمی حافظه عنوانی است در مورد توانایی انسان در یادگیری، نگهداری، یاآوری و استفاده از آن اطلاعات و دانش در مواقع لزوم..........

ادامه نوشته

چگونگي برنامه ريزي در مدرسه

براي برنامه‌ريزي در مدرسه كي و از كجا آغاز كنيم؟

 

 

الف) برنامه‌ريزي براي مدرسه در چه زماني از سال بايستي صورت بگيرد؟

برنامه‌ريزي اگر در سطح موسسه يا مدرسه‌اي صورت پذيرد، برنامه‌ريزي از نوع خُرد تلقي مي‌شود، مديران مدارس با توجه به وظايف و اختياراتي كه آيين‌نامه اجرايي به آنها داده است مي‌توانند براي بهبود عملكرد مدرسه و دستيابي به اهداف پيش‌بيني شده برنامه‌ريزي نمايند.

·     برنامه ريزي در مدارس مي‌تواند از نوع جامع يا مشكل‌گشايي (موردي) باشد.

برنامه‌ريزي جامع

برنامه‌ريزي جامع تمام عناصر و اجزاي يك واحد آموزشي (مدرسه) را در برمي‌گيرد، به عنوان مثال وقتي موضوع ارتقاء كيفيت آموزش و پرورش مدرسه يا بهبود افت تحصيلي دانش‌آموزان به عنوان يك برنامه اساسي مورد توجه شوراي برنامه‌ريزي مدرسه قرار مي‌گيرد لازم است يك برنامه جامع طراحي و ارايه شود. براي دستيابي و يا بهبود افت تحصيلي تمام عوامل نيروي انساني، فضا، تجهيزات، موقعيت دانش‌آموزان و خانواده‌ي آنها، بودجه و نقش انكارناپذيري ايفا مي‌نمايند.

برنامه‌ريزي مشكل گشايي

برنامه‌ريزي مشكل گشايي (موردي) براي...........

ادامه نوشته

ارزشیابی مدیران

مدیران محترم مدارس راهنمایی فرم ارزشیابی خود را بعد از تکمیل از طریق اتوماسیون به آموزش ارسال نمایید.

از مدیرانی که قبول زحمت نموده اند تشکر می شود.

مسابقه علمی دانش آموزان

نحوه ی اجرای آزمون:

۱-در سال جاری آزمون مانند سال گذشته در دو مرحله انجام می گردد با این تفاوت که تمامی دانش آموزان ثبت نام شده در مرحله اول آزمون، حق شرکت در مرحله دوم را نیز دارند لذا در مرحله ی اول دانش آموز برتر تعیین نمی گردد بلکه پس از انجام آزمون مرحله ی دوم و اخذ معدل از مجموع نمرات دو مرحله، نفرات برتر آزمون علمی معرفی خواهند شد که به ۳ درصد از بهترین های هر منطقه در سهمیه جوایزی اهداء‌خواهد شد. همچنین ۵ درصد از برترین های آزمون ـ در سهمیه ـ نیز تقدیر نامه دریافت خواهند کرد.

نحوه ی ثبت نام داوطلبان شرکت در آزمون:

۲-در سال جاری ثبت نام دانش آموزان بر اساس اطلاعاتی که از سیستم سناد دانش آموزی دریافت شد ،‌به صورت کامل انجام گرفته است ، بنابر این مدیر آموزشگاه پس از باز شدن سایت با مراجعه به بخش مربوط به مسابقه علمی دانش آموزان از لیست کشوی منطقه نام ناحیه یا منطقه ی خود را انتخاب نموده سپس از لیست نام آموزشگاه ، مدرسه ی خود را انتخاب می کند در این مرحله کد آموزشگاه به عنوان رمز عبور شماست که پس از وارد کردن این کد وارد قسمت مدیریتی خود خواهید شد .

مراحل اجرای کار در قسمت مدیریتی:

در ابتدا مشخصات خواسته شده درباره ی آموزشگاه اعم از نوبت آموزشگاه ،‌نوع آموزشگاه و ...را کامل می نمایید. سپس با دقت بسیار زیاد اسامی دانش آموزان درج شده در سایت را کنترل می نمایید در صورتی که هر گونه مغایرتی با اطلاعات دانش آموزان داوطلب شرکت در آزمون وجود داشت ، این امکان وجود دارد که اطلاعات را ویرایش ،‌حذف و یا اضافه نمایید .

تذکر: مدیران عزیز می توانند از تاریخ ۱۷/۸/۹۱ به سایت مراجعه نموده و کار ثبت نام دانش آموزان را آغاز نمایند .

امید است با تبلیغات مناسب، شرکت حداکثری دانش آموزان را در آزمون فراهم نمایید.

جدول زمان بندی وسازما ن دهی مجدد دبیران دوره راهنمایی

 

 

روز

تاريخ

ساعت:8

ساعت: 11

ساعت:17

 

سه شنبه

27/4/91

هنر

زبان انگليسي

رياضي

 

چهارشنبه

28/4/91

علوم تجربي

حرفه وفن

علوم اجتماعي

 

پنج شنبه

29/4/91

ادبيات فارسي

ديني وعربي وقرآن

-

 

برادران

 

 

روز

تاريخ

ساعت : 9

ساعت: 11

 

شنبه

31/4/91

زبان انگليسي

هنر

 

يك شنبه

1/5/91

علوم اجتماعي

حرفه وفن

 

دوشنبه

2/5/91

علوم تجربي

-

 

سه شنبه

3/5/91

ديني وعربي وقرآن

-

 

چهارشنبه

4/5/91

ادبيات فارسي

-

 

پنج شنبه

5/5/91

رياضي

-

 

    مكان : مدرسه راهنمايي خاوري :خ شهيد بهشتي،خ سپاه

روبروي كانون الزهرا(س)

 

کلاس های جبرانی تایستان

مدیران ودانش اموزان عزیز:

کلاسهای جبرانی تابستان ۹۱ دردو پایگاه  محتشم (پسران) و 

 سالم (دختران)

آماده پذیرش دانش آموزان برای تشکیل کلاس درمرداد ماه می باشند

 

اطلاعیه مهم

 
باسمه تعالی
با سلام و عرض تبریک پیشاپیش اعیاد مبارک شعبانیه به اطلاع می رساند
با عنایت به شروع ثبت نام دانش آموزان دوره راهنمایی در سیستم سناد از
روز پنج شنبه 1/4/91 مقتضی است هر چه سریعتر مدیران مدارس تا روز
 یکشنبه ۱۴/4/91 نسبت به ثبت نام پایه دوم و سوم اقدام نمایند.
شایان ذکر است  تأکید گردد ثبت نام با توجه به محدودیت زمانی تا روز یکشنبه پایان یابد.
در ضمن پس از این تاریخ ،ثبت نام از طریق سیستم امکان پذیر نمی باشد.
با تشکر
گروه آموزش راهنمایی و هدایت تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان

مدارس كشوردر روز شنبه 13 خرداد تعطيل

در راستاي حضور يكپارچه فرهنگيان و دانش آموزان در مراسم پاسداشت ياد وخاطره خميني كبير( ره) :
كليه مدارس كشوردر روز شنبه 13 خرداد تعطيل اعلام شد

براي شركت منسجم و يكپارچه دانش آموزان وفرهنگيان در بيست و سومين مراسم بزرگداشت ياد وخاطره بنيانگذار انقلاب اسلامي ايران ، حضرت امام خميني (ره) تمامي مدارس كشور در روز شنبه 13 خرداد ماه تعطيل مي باشد .

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرور ش ،همه ساله با فرارسيدن 14 خرداد دلهاي عاشقان روح ا... به بهانه زيارت امام و مقتداي خويش راهي بهشت زهرا مي شود و ميليون ها شيفته از راه هاي دور و نزديك با پاي پياده به ديار معبود مي شتابد تا تجديد ميثاقي با آرمانهاي بلند آن پيشواي آزادگان و جانشين بر حقش حضرت آيت الله العظمي خامنه اي ( مدظله العالي ) داشته باشد .

براساس اين گزارش ، به منظور تسهيل شرايط براي حضور هر چه گسترده تر دانش آموزان و فرهنگيان در اين مراسم روحاني و معنوي، تمامي مدارس كشور در روز شنبه 13 خرداد ماه تعطيل مي باشد و امتحاناتي كه مقرر بود در اين روز برگزار شود به زمان ديگري كه متعاقبا از طريق مدارس اعلام خواهد شد ، موكول مي گردد.